Puoliksi suunniteltu kesäkunto.

4.3.2017
Hyvin suunniteltu, puoliksi tehty. No ei sentään; kyllä tässä vielä saa vuodattaa hikeä aika paljon, mutta tänään otin pienen breikin siivoilusta, ruoanlaitosta ja pyykin ripustamisesta, istahdin alas ja pysähdyin hiukan miettimään tulevaa viikkoa ja tulevia viikkoja. 

Kyllä ehkä muistattekin, että viime vuosi mulla meni hyvin jumppanainen tyylillä. Harrastin Kayla Itsines BBG-treeniä kotoa käsin ja olin elämäni kunnossa. Muuttohässäköiden myötä lokakuussa treenailuun tuli tauko. Joskin yritin kyllä juuri ennen sairastumistani aloitella jumppia uudestaan, mutta sittemmin keskityin lähinnä joogailuun ja meditoimiseen ja koiran kanssa kävelemiseen. 

Himo kunnon liikkumiseen on silti kasvanut kasvamistaan ja niinpä meinaan maanantaista etiäpäin palata Kayla-jumppien pariin. Siinä mielessä ole tyytyväinen, että ruokavalio on ollut melko kuosissa koko tämän liikkumattoman ajan ja niinpä painoa ei ole tullut lisää taikka housukoko kasvanut. Viimeisen kahden vuoden aikana pudotetut sentit ja kilot ovat siis lopullisesti hyvästelty, mutta jos nyt katson noita aikaisempia jumppapostauksiani, niin olin kyllä hitsin paljon paremmassa lihaskunnossa silloin. Puhumattakaan siitä iloisesta hymystä ja hyvänolon tunteesta!

Juu tavoitteita on, mutta eniten odotan saavani hikiliikunnan osaksi arkirytmiä. Viimeiset viikot ollaan toki oltu ensin flunssassa ja sit oksussa ja muutenkin vähän hunningolla ajankäytöllisesti. Nyt kaivoin jo kuukausi sitten ostetun muistivihon ja piirsin simppelin viikkokalenterin, mihin merkitsin perheen menojen lisäksi omat treenit. Tuntuu, että nyt olen tehnyt itseni kanssa paremman sopimuksen noudattaa tiettyjä aikavälejä omille treenaamisilleni. Ja liikkumisen myötä saan toki tehtyä kaikkea muutakin tehokkaasti. 







Olen tässä lueskellut innolla Kaisa Jaakkolan Hormonitasapaino-kirjaa ja saanut paljon inspiraatiota siivota ruokavaliotani entisestään. Tuon talven sairausjakson myötä ruokavalioni on ollut aika tiukalla rajoituksien puolesta. Gluteeniton, kofeiiniton, sokeriton ja maidoton. Ja toki alunperinkin olin jo kasvisruokavaliolla. Maidon kanssa olen höllännyt viimeaikoina sen verran, että juustoa olen päivittäin syönyt, mutta sen ajattelin nyt taas laittaa pannaan, koska maitotuotteet vain eivät kertakaikkisesti sovi masulleni olleskaan. 

Herkuttelua minulle on edustanut nuo Bounce ball-protskupallerot ja Nakd peanutbutter-patukat. Niitä meinaan sallia jatkossakin, mutta ei ehkä ihan yhtä usein kuin viimeaikoina, hups... :) Jospa rajoittaisin ne sunnuntain lepopäiville :) Ja joo sain jostain kuningasidean syödä pussillisen Kinder minisuklaamunia tuossa keskiviikkona ja vääntelehdin jälkeenpäin niin kamalan vatsakivun kanssa monta tuntia, että noita tavallisia herkkuja ei mitenkään ihan hirmuisesti kyllä tee mieli, kun tietää miten kamala olo niistä morkkiksen lisäksi tulee :/



Paniikkihäiriön ja ahdistuksen myötä jätetty rakas, rakas kahvi onkin poikinut minulle ensi kertaa vuosiin levolliset yöunet. No ei hei ylläri kuiteskaan :) Joskin kofeiinillista kahvia join päivittäin vain 3 kuppia ennen iltapäivä kahta ja sen jälkeen pitäydyin kofeiinittomassa. Silti täysin kahvittomana ero on aivan huomattava. Minua ihan oikeasti väsyttää jo ilta yhdeksän jälkeen. Tietysti toisinaan kukun vieläkin hereillä puolille öin, mutta unen laatu niin paljon parempaa, että aamuisin en ole tokkurainen tuntitolkulla ja kittaa sitä kahvia virkeyttä tavoitellen.

Rakkaussuhteeni kahviin oli niin pitkäaikainen, että ikävä kahvin juontia on vieläkin valtava. Kahvilareissut ei vain enää ole sama asia, mutta kokeiltuani pari kuppia tässä uuden vuoden jälkeen, niistäkin tuli niin kamala närästys ja paha maku suuhun, että en oikein usko ikinä palaavani kahvin pariin. Lohtu nyt sentään on tullut teen litkimisestä ja sitä menee tosi monta kuppia päivässä. Ei mustaa siis, mutta erityisesti vihreää teetä (aamuisin), piparminttua, camomillateetä ja milloin mitäkin.

Koska minussa on vähän idealisti-perfektionistin vikaa, tämän seuraavan jumpparupeaman myötä haluan erityisesti kiinnittää huomiota riittävään proteiinin saantiin, levolliseen ruuduttomaan nukkumaanmenoaikaan, kehonhuoltoon venytellen ja lempeästi joogaten ja meditoimiseen. Epäilen, että arjen tuoksinassa noista välillä vähän luistan, mutta jos ne näin itselle on kirjattu tavotteiksi ylös, niin ehkä muistan vähän paremmin itsekuria lipsumisten hetkillä.

Ja kieltämättä haluaisin ihan rasvaprossamääräisesti laihtua kesää kohden ja loppuelämäksi, mutta onneksi jo tämän näköisenä ja kokoisenakin on ihan hyvä olo. Nyt tässä maaliskuun alussa kesäkuntohaaveita kun alkaa toteuttaa liikunnan ja ruokavalion puolesta, on sinne kesään menessä mahdollisuus saavuttaa jo vaikka mitä. Joskin ehdottomasti suosittelisin vaa'an heivaamaan huitsin nevadaan ja keskittymään mindfulnessiin oman olon kanssa; minkälaisesta ruoasta tulee hyvä olo, minkälainen liikunta tuntuu hyvältä?

Energista viikonloppua siis vain ja nyt lähden auringonpaisteeseen (!!!) lenkittämään koiraa. Huomiseksi pitää vielä leipoa ja sit juhlia poikien kemut ja en oikeasti malta odottaa maanantaita! Taidan silti tehdä klassisesti ja ihan vähän herkutella varastoon (haha) tänä viikonloppuna ennenkuin alkaa tiukempi linja :D Voikaa hyvin ja onkos sielä ketään muuta kesäkuntoprojektilaista? Niin ja haluatteko, että dokumentoin tänne mun etenemistä?


3 kommenttia on "Puoliksi suunniteltu kesäkunto."
  1. Täällä on myös kesäkuntoprojeltilainen. :) Tavoitteena karistaa raskauskiloja (hyvä tekosyy, vaikka oikeasti söin raskausaikana vain liikaa!) ja opetella juoksemaan. En ole koskaan osannut juosta, joten saapa nähdä opinko ja riittääkö motivaatio, mutta tällaisilla tavoitteilla mennään kesää kohti.

    VastaaPoista
  2. Ai niin unohtui jo, kerro ihmeessä edistymisestäsi. Minua ainakin kiinnostaa. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo mä voisin vaikka 4 viikon välein yrittää laittaa edistymistä ellei juttua ole jo ennen sitä :) Heh ja mä söin myös koko imetysajan kuin pikkupossu ja keräsin silloin ne "raskauskilot" :D

      Poista

Kiitos, jos kommentoit. Olet huippu!